Tampereen ja Pirkkalan valtuustot tekivät 21.10. saman valinnan Tampereen Ratikan jatkoksi eli Linnainmaa - Suuppa välille vuosina 2024 - 2032 toteutettavaksi (vaihtoehto C)

Pirkkala (Suuppa) – Linnainmaa toteutetaan vaiheittain rakentaen (radan kokonaispituus 13,6 km)
Vaihe 1: Sorin aukio – Partola ja Kaupin kampus – Niihama (2024 - 2028)
Vaihe 2: Partola – Pirkkala (Suuppa) ja Niihama–Linnainmaa (2028 - 2032)

Ruotulan golfkentän kannalta kaupunginhallituksen päätös 7.10. oli odotettu, koska aiemmin oli jo tiedossa, että valtiovallan tukiosuus Tampereen raitiotiehankkeisiin oli jäämässä anotun 100 m€ sijaan tasolle 55 m€. Tässä linkki kokouksen pöytäkirjaan (HUOM! linkki saattaa muuttua, mutta löytyy jatkossakin Tampereen Kaupungihallitukset sivuilta).

Maanantaina 21.10. Kh:n päätös eteni kapunginvaltuustoihin, jotka sekä Pirkalassa että Tampereella käsittelivät asiaa samaan aikaan. Tampereella päätös oli yksimielinen, mutta Pirkkalassa äänestettiin vaihtoehdoista B ja C. Nyt jos päätökset pitävät loppuun asti, alkavat esim. rakennustyöt TAYS-Tenniskeskus välillä mahdollisesti vielä tämän vuoden puolella ja ennakoitu aika ratikan kulkemiselle aivan kenttämme lähettyville olisi loppukesästä 2028.

Tammer-Golfin hallituksen jättämä lausunto löytyy tästä linkistä:

Kh 7.10.2024 Liite 7 Lausuntokooste Pirkkala-Linnainmaa -raitiotie.pdf

Käytännössä nyt tehty linjaus antaa pelaamiselle Ruotulassa ainakin 3 vuotta lisäaikaa 18.reikäisenä. Vuosien 2028-2029 toteuman ratkaisee sekä vuokraneuvottelut kaupungin kanssa että rahoitusasiat, koska ratikan jatko Tenniskeskukselta (pysäkin tuleva nimi on Niihama) Linnainmaalle edellyttää edelleen myös jatkoa valtion MAL-rahoitukselle. Kokonaan oma asiansa tulee olemaan Pirkanmaan ELY-keskuksen päätökset liittyen golfkentän alueelta löytyviin EU-direktiivilajeihin. Jos kaupunki saa ELY:ltä poikkeamisluvan asemakaavoituksen ja raitiotielinjaukseen kentän läpi, se edellyttänee ns. kompensaatiotoimina esimerkiksi uuden hulevesireitin rakentamista nykyisen kenttäalueemme läpi (väylät 3, 4, 5, 8, 10, 11 ja 12). Asiasta saanemme lisätietoja lähiaikoina.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan myös molemmat kenttämme viereillä olevat asemakaavat. Sen sijaan ns. Kaupunlaakso II asemakaavan osalta on ennakoitavissa jonkinlainen viive.

Yhteenveto Tampereen Ratikan toteutussuunnitelmasta löytyy tästä linkistä:

Kh 7.10.2024 Liite 1 Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien toteutussuunnitelma raportti 16.9.2024-1.pdf
: